شايد اين روزها به اين فکر مي کنيد که آيا مي توانيد شغل مدير فروش را در گروه خود پيشنهاد دهيد يا نه!؟ خب، مشکل اين است که در اين مرحله از امور تجاري بايد با واقعيت ها روبرو شويد و سپس با اين دانش، راه حل هاي نهايي اين راهنمايي به اين فکر کنيد که آيا واقعاً مي خواهيد مدير يک کسب و کار شويد يا خير. فروخته شود يا نه!
طي تحقيقات تعداد زيادي از مديران فروش به نتايج زير رسيديم
- 40 درصد از مديران فروش اصلاً درد و رنج مشتريان را درک نمي کنند
- مديران فروش نمي توانند به بيش از 83 درصد از سوالاتي که با آن روبرو هستند پاسخ دهند
- تنها 52 درصد از مديران فروش مي توانند به افرادي که بايد به آنها بفروشند دسترسي پيدا کنند
- تنها 46 درصد از مديران فروش معتقدند خط لوله يا خط لوله فروش آنها به درستي طراحي شده است
و غيره.
اين چند آمار که بخشي از آمارهاي ارزنده بود، به شما يادآوري مي کند که براي بدست آوردن اين شغل کمي بيشتر مراقب باشيد.
آنچه براي تبديل شدن به يک مدير فروش قوي بايد بدانيد
در ادامه اين مقاله، من در مورد 9 کاري صحبت خواهم کرد که مي توانيد انجام دهيد تا چشم انداز خود را براي تبديل شدن به يک مدير فروش باز کنيد و در اين زمينه قوي تر عمل کنيد.
اگر علاقمند به اينگونه آموزش ها هستيد به مجله تکنولوژي نيوان تک سر بزنيد!
نگران انتظارات نباشيد
وقتي مدير فروش هستيد، در واقع تيمي از فروشندگان را مديريت مي کنيد. بينش قطعا براي شما بسيار مهم است. اين گوي فال و جادو و گفتار!! نمي توان آن را انجام داد. بهتر است قالب CRM خود را به طور منظم مرور کنيد. همچنين به وضعيت کاري هر فروشنده توجه کنيد. به عنوان مدير فروش بايد گزارش هاي روزانه و کلي را تا 60 روز از هر نماينده فروش دريافت کنيد. به اين ترتيب مي توانيد پيش بيني هاي بسيار خوبي دريافت کنيد.
توجه داشته باشيد که اگر اين داده ها را در نرم افزار CRM خود وارد نکرده ايد، اکنون مي توانيد با کمک يک برگه اکسل اين کار را انجام دهيد.
معمولاً اگر افراد گروه شما منضبط باشند، همه چيز درست مي شود.
ابتدا بيشتر استخدام کنيد
يکي از نکات مهم براي کساني که مي خواهند تيم خوبي داشته باشند اين است که بايد افراد مناسب داشته باشند. يک مدير فروش خوب نيز يک سال يا حتي دو سال به آينده خود فکر مي کند. بنابراين سعي کنيد هر هفته يک روز را براي بررسي و استخدام افراد جديد در نظر بگيريد.
لازم نيست در همان روز يا اين ماه از آنها امتناع يا استخدام کنيد. قطعا داشتن يک پروفايل از افرادي که مي توانند براي شما کار کنند يک امتياز است.
هنگام برنامه ريزي براي بهبود تيم خود، به دو عنصر توجه کنيد
افراد قوي و موثر را استخدام کنيد
اهداف فروش
فروشندگان فرصت ها را کجا مي سوزانند؟
در دو مکان، فروشندگان در حال از دست دادن سهام هستند.
اولاً، در قيف فروش، پذيرندگان اوليه کافي وجود ندارد. هرچه ورودي هاي قيف بيشتر باشد، خروجي آن بيشتر مي شود.
ثانيا، صرف زمان زيادي براي مذاکره و صحبت با افرادي که در نهايت از قيف فروش خارج شدند و مشتري نشدند.
همين اتفاق ممکن است براي خود مدير فروش نيز بيفتد. وقتي مي خواهيد افراد را جذب کنيد، ابتدا بايد افراد زيادي را دعوت کنيد، اما بايد بدانيد که از آنها چه مي خواهيد و در چه زمينه اي بايد قوي باشند.
سپس، براي شناختن و بررسي آنها وقت بگذاريد و آن افراد را به عنوان فروشندگان خود همراه کنيد.
به اين ترتيب قادر خواهيد بود افراد باکيفيت را در طول دوران مديريتي خود بدون صرف وقت اضافي استخدام کنيد.
يک واحد تيمي خارج از دفتر داشته باشيد
يکي از مهم ترين کارهايي که مي توانيد براي همدلي و قوي تر کردن اعضاي تيم خود انجام دهيد اين است که اين افراد را در انجمن هايي که کار نمي کنند گرد هم بياوريد.
وقتي اعضاي تيم يکديگر را نشناسند و با هم مقابله نکنند، نمي توانند به خوبي به سمت اهداف گروهي حرکت کنند. پس توجه داشته باشيد که آنها را به هم نزديکتر و همدل تر کنيد
گردش هاي آخر هفته، صبحانه و شام گروهي و غيره. من مي توانم به شما کمک کنم که اين افراد را به سطح بالاتري از فعاليت تشويق کنيد.
همچنين به خاطر داشته باشيد که اگر تيم شما بين 20 تا 30 درصد تغيير کند (مثلاً هر سال 3 نفر از تيم 10 نفره شما اضافه و حذف مي شوند)، تيم پايداري نداريد. بنابراين بايد بيشتر روي هماهنگي تيمي، ادغام و نگاه به آينده کار کنيد.
زمان خود را بهتر مديريت کنيد
شايد فکر کنيد زماني که مدير فروش شديد، ديگر مجبور نيستيد با مشترياني که در روزهاي فروش با آنها مواجه شده ايد سر و کار داشته باشيد و از طرف ديگر انگيزه دريافت مقداري پول از هر فروش را خواهيد داشت.
حالا شايد فکر کنيد که با اين حساب مي توانيد زمان بيشتري براي تفريح ??داشته باشيد، اما وقتي وارد اين عرصه مي شويد، متوجه مي شويد که در واقع گاهي اوقات حتي براي ناهار هم وقت نداريد.
در اينجا، هر مدير فروش ياد مي گيرد که بهترين کار اين است که زمان خود را به خوبي مديريت کند.
به عنوان يک مدير فروش، تعيين کنيد چه چيزي بيشترين تأثير را بر تجارت شما خواهد داشت.